Samen leven

Harkedinsdag 25 april 2017 21:29

Eén van de redenen om politiek actief te zijn is mijn interesse in het snijvlak tussen samenleving en overheid. We zijn in Nederland en ook in Nijkerk met heel veel mensen bij elkaar. Ik geloof dat wij in het algemeen in staat zijn op een goede manier met elkaar samen te leven.

We komen op voor onze eigen belangen, maar velen hebben ook oog voor de ander.  En daar waar dat niet gaat is er een overheid die kan helpen belangen tegen elkaar af te wegen, een partij die waakt over het algemeen belang. Neem ons mooie buitengebied, waarvan we als raad in de maand mei het bestemmingsplan behandelen. In dat gebied zijn veel ondernemers die daar hun brood verdienen, die keihard werken om hun gezin te onderhouden en ons van voedsel te voorzien. Maar er is, bijvoorbeeld in de polder Arkemheen, ook mooie natuur in de vorm van zeldzame en Europees beschermde planten en dieren. Tegelijkertijd zoeken we er ruimte om in natte tijden het overvloedige water op te vangen en zijn we er met z’n allen aan het wandelen, fietsen en skaten. Op het oog veel ruimte, maar als je verder kijkt ook verschillende en deels conflicterende belangen. In een samenleving die snel verandert moeten we ook het samen leven steeds opnieuw uitvinden. Waar eindigt het ‘mijn’ en begint het ‘dijn’? En waarin kunnen we samen optrekken? In de week voor Pasen organiseerden de kerken in Nijkerk, voor het eerst in de geschiedenis, gezamenlijk een aantal vesperdiensten. Ik vond het prachtig om mee te maken. Omdat juist ook hierin geldt dat er meer is dat ons bindt dan dat ons gescheiden houdt. Buiten is het lente en komt alles weer tot bloei. Ik wens ons toe dat ook ons samen leven steeds weer nieuwe impulsen krijgt!

Harke Dijksterhuis

Archief > 2017 > april