ChristenUnie-SGP wil met nieuwe kandidatenlijst door op ingeslagen weg

kandidaten top 10-2.jpgmaandag 29 november 2021 11:00

De lokale afdelingen van ChristenUnie en SGP stelden afgelopen week in hun ledenvergaderingen de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar vast. Deze lijst is een mix van ervaring en vernieuwing. Eerder werd al bekend dat zittend wethouder Harke Dijksterhuis de lijst aan zal voeren. Collega-wethouder Wim Oosterwijk uit Hoevelaken staat op plek twee van de kandidatenlijst.

De zittende raadsleden Jaco van Putten, Marina Lanting en Hans Lok keren terug in de top van de lijst. Drie mensen die ieder op hun eigen manier zijn verbonden met de kernen Hoevelaken, Nijkerkerveen en Nijkerk. “Wij willen ons, met onze ervaring als raadslid, vol overtuiging blijven inzetten voor onze inwoners en voor een krachtige samenleving.”

Energieke nieuwkomers

De lijst kent een aantal nieuwe gezichten. Achter elk van die gezichten schuilt een gedreven persoon. Nelleke Hegeman-Mekking is 44 jaar en geboren en getogen in Nijkerk. Zij heeft onder andere bestuurs- en stafervaring in het onderwijs en de jeugdzorg. Menno Aman (58) heeft veel financiële ervaring en werkt voor een stichting die onder andere dak- en thuisloze mensen helpt hun leven weer op orde te krijgen. Ook Joost van Wijnen (34) weet, mede door zijn werk als beleidsadviseur sociaal domein bij de gemeente Lelystad, als geen ander dat inwoners soms even een steun in de rug nodig hebben. Die zorg voor mensen om hen heen bindt hen samen: “Wij hebben er erg veel zin in om met de fractie van de ChristenUnie-SGP onze lokale betrokkenheid vorm te geven.”

Afscheid van Hans Boer en Diane Palm

Hans Boer en Diane Palm keren niet terug op de nieuwe kandidatenlijst. Hans Boer: “Ik ben straks 20 jaar raadslid geweest. Ik heb dat altijd met erg veel plezier gedaan en heb onze gemeente zich steeds verder zien ontwikkelen. Nu is het voor mij tijd om het stokje over te dragen. Gelet op de nieuwe lijst doe ik dat in het volste vertrouwen”. Daar is Diane Palm het van harte mee eens: “De afgelopen 4 jaar heb ik me vol passie ingezet en veel plezier gehaald uit het contact met de inwoners, de fractie en de andere raadsleden. Maar de komende tijd komen er ook buiten het raadswerk nieuwe uitdagingen op mij af. Daarom voor mij geen nieuwe raadsperiode.”

“Doorgaan op de ingeslagen weg"

De voorzitters van de beide lokale afdelingen, Freek Rebel (ChristenUnie) en Marinus Slootweg (SGP), zijn erg blij met de nieuwe kandidatenlijst. “De afgelopen 4 jaar hebben wij met twee wethouders en 6 raadsleden bij mogen dragen aan het besturen van de gemeente Nijkerk. In een tijd waarin - mede door corona - veel van ons allemaal werd gevraagd, is er ook veel gerealiseerd en in gang gezet. Er lopen in onze gemeente meer dan 10 woningbouwprojecten en de centra van alle kernen zijn of worden aangepakt. Via verschillende projecten investeert de gemeente veel in het besparen van energie en het tegengaan van klimaatverandering. En bij dat alles is de zorg voor kwetsbare mensen, zeker bij het ouder worden, voor ons één van de belangrijkste speerpunten. Met deze nieuwe lijst mensen gaan we daar wat ons betreft volop mee door!”.

De top 10 van de lijst:

1. Harke Dijksterhuis
  2. Wim Oosterwijk
  3. Jaco van Putten
  4. Marina Lanting
  5. Hans Lok
  6. Nelleke Hegeman-Mekking
  7. Menno Aman
  8. Joost van Wijnen
  9. Hilbrand Rozema
  10. Tjeerd Visser

De complete kandidatenlijst en het definitieve verkiezingsprogramma worden op een later moment bekend gemaakt.

De eerste tien kandidaten

kandidaten top 10-2

Achterste rij van links naar rechts: Hans Lok, Nelleke Hegeman-Mekking, Wim Oosterwijk, Harke Dijksterhuis, Marina Lanting, Menno Aman en Hilbrand Rozema. Voorste rij van links naar rechts: Jaco van Putten, Joost van Wijnen en Tjeerd Visser.

(foto: Matthias van Bloemendaal, Raak Media)

Archief > 2021 > november