Nadere inlichtingen op schriftelijke vragen Kazerne Zeewolde

logo CU-SGP Nijkerk.jpgdonderdag 16 februari 2023 18:19

Naar aanleiding van de beantwoording op de schriftelijke vragen over de voorkeurs locatie van de Kazerne in Zeewolde wil de fractie van ChristenUnie-SGP nadere inlichtingen vragen aan het college. Onze fractie wil namelijk voorkomen dat er in Den Haag door het kabinet een locatiekeuze wordt gemaakt zonder dat het belang en de voorwaarden van Nijkerk daarin zijn meegenomen. Mede daarom hebben wij vorige maand schriftelijke vragen gesteld ingediend.

Deze schriftelijke vragen kunt u vinden op:vragen deel 1

De beantwoordink van de vragen staat in dit document: antwoorden deel 1

Als antwoord on de beantwoording van de schriftelijke vragen hebben wij aanvullende vragen:

Wij hebben onder andere de vraag gesteld: 'Is het college al of gaat het college op korte termijn in gesprek met betrokken partijen zoals: Ministerie van Defensie, Provincie Flevoland en Gelderland? En wat is de inzet van het college bij deze gesprekken?’
In de beantwoording lezen we: 'De vertegenwoordiging van Zeewolde heeft toegezegd om de primair verantwoordelijken bij defensie te vragen om ons (college) op korte termijn nader te informeren.’

Deze beantwoording baart ons als fractie zorgen en laat niet die pro-actieve inzet van het college zien dat nodig is.

Daarom vragen wij een nadere inlichting over:
1. Wat weerhoud het college ervan om zelf proactief contact op te nemen met het ministerie van Defensie?
2. Hoe zorgt het college ervoor dat de belangen en voorwaarden van Nijkerk worden meegenomen in het besluit door het kabinet medio 2023?

Afgelopen week heeft Jaco van Putten de vragen toegelicht bij Omroep Flevoland: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/321214/gemeente-nijkerk-maakt-zich-zorgen-om-superkazerne

Archief > 2023 > februari