Fietsen en film in ‘t Veen

zaterdag 05 maart 2022 09:49

Over 1,5 week worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. In aanloop daarnaar toe waren de kandidaten van de ChristenUnie-SGP dit weekend onder andere in Nijkerkerveen te vinden. Met hun speciale campagnefietsen werden diverse Veenders in het zonnetje gezet. Tevens werd dit weekend de campagnefilm van de partij gelanceerd.

Het concept is inmiddels bekend: lokale mensen of organisaties worden deze weken door de ChristenUnie-SGP extra in het zonnetje gezet vanwege hun verdiensten voor de samenleving. Elk bezocht initiatief mag een andere plaatsgenoot nomineren. De partij doet dat omdat zij sterk geloofd in de kracht van de samenleving. Door je zo nu en dan in te zetten voor een ander en als gemeenschap samen te werken behouden we onze krachtige kernen.

De fietstocht in Nijkerkerveen werd uitgevoerd door kandidaten Jaco van Putten en Hans Lok. De tocht startte bij Gezinshuis Ruchama aan de Nieuwe Kerkstraat, het pand waar vroeger dokter van de Kolk zijn praktijk had. Anneke en Klaas-Jan van Kalkeren vertelden met veel enthousiasme en bezieling over hun gezinshuis, en wat er allemaal bij komt kijken om kinderen op te vangen, die tijdelijk of voor een langere periode niet thuis kunnen wonen. Zij stuurden ons naar Henk en Alie van Dunschoten, van de voormalige bloemenwinkel Ham. Ze betekenen veel voor de Veense gemeenschap, niet in de laatste plaats voor Platform Nijkerkerveen. Op hun verzoek werd koers gezet naar Jan Blankestijn, die zich ook met hart en ziel inzet voor de Veenders in één van de vele comités of werkgroepen, en natuurlijk bij Veensche Boys. Wat hem betreft moest het volgende bezoekje bij ds. van der Sluijs zijn, want ”hij doet veel voor ’t hele dorp, hij staat altijd voor je klaar, en brengt je zelfs naar ’t ziekenhuis als het moet”. De dominee was blij verrast met dit gebaar, en stuurde ons op zijn beurt weer naar Tom Wagensveld, met name vanwege zijn inzet voor ’t Veense Hart. Die bleek niet thuis te zijn, waarna ’t Veense Hart zelf werd aangedaan. Cisca van Drie had een hele lijst met namen waar we wel heen zouden kunnen gaan, het werd Dick Schouten, vanwege zijn grote inzet voor Veensche Boys, waarvan meer dan 12 jaar als voorzitter. Alle bezochte Veenders kregen een pakketje met lokale producten als blijk van waardering vanuit de kandidaat raadsleden.

Jaco blikte terug op een waardevolle dag: “De verschrikkelijke beelden uit Oekraïne doen me weer beseffen hoe bevoorrecht we in Nederland zijn. Mooi om te zien dat zoveel mensen zich inzetten voor elkaar, dichtbij of veraf”.

Dit weekend lanceerde de ChristenUnie-SGP ook haar speciale campagnefilm. Daarin wordt niet alleen terug geblikt op de afgelopen periode, maar ook vooruit gekeken naar de komende vier jaar. En ook in de film komen alle kernen aan bod. Bekijk hier de film.