VOORSTEL AFSCHAFFING AMBSTGEBED VERWORPEN

kopfotowethoudersvrijdag 28 mei 2010 11:57

Voorstel afschaffing ambtsgebed verworpen

In de raadsvergadering van donderdag 27 mei kwam de fractie van Progressief 21 met het voorstel het ambtsgebed aan het begin van de raadsvergaderingen af te schaffen. Het belangrijkste argument daarvoor was, dat bidden iets persoonlijks is wat iedereen op zijn eigen wijze invult. Volgens de indieners van het voorstel kan een ambtsgebed niet uitgesproken worden namens alle leden van de raad als niet ieder lid het ambtsgebed daadwerkelijk onderschrijft.

Als CU-SGP-fractie hebben we aangegeven dat handhaving van het ambtsgebed voor ons van grote waarde is. Naar onze overtuiging is de overheid een instelling van God. Dit laatste is niet afhankelijk van de vraag of die overheid dat zelf ook erkent. We vinden het echter belangrijk om niet alleen persoonlijk te erkennen dat we ons door God geroepen en van Hem afhankelijk weten. Ook de overheid zelf moet erkennen dat ze haar gezag van God ontvangt en Hem de eer geven. De gedachte daarbij is ook, dat de erkenning daarvan een waarborg vormt dat de overheid en de leden daarvan niet voor eigen eer gaan maar dienstbaar willen zijn en blijven aan de samenleving.

Het uitspreken van het ambtsgebed namens de raad beperkt op geen enkele manier ieders vrijheid van levensovertuiging. Het staat ieder lid ook vrij daar al dan niet aan deel te nemen. Van onze kant hebben wij echter slechts respect gevraagd voor de opvatting van de meerderheid van de raad. Dat laatste komt volgens ons het beste tot uitdrukking door het ambtsgebed bij te wonen, ook als een lid het persoonlijk niet onderschrijft.

Uiteindelijk werd het voorstel om het ambtsgebed te vervangen door een moment van bezinning verworpen. Alleen de fracties van Progressief 21 en Lokaal Belang stemden voor het voorstel.

Nijkerk, 29 mei 2010

Reacties op 'VOORSTEL AFSCHAFFING AMBSTGEBED VERWORPEN'