begrotingskrant 2010

kop gemeentehuis bij avondwoensdag 10 november 2010 20:32

CU-SGP aandeel in de begrotingskrant STAD NIJKERK 10 november 2010. De begroting voor het jaar 2011 ziet er goed uit. Dankzij de geplande bezuinigingsmaatregelen sluit deze met een behoorlijk positief saldo. Vanwege de vooruitzichten vanaf 2013 is er echter geen ruimte voor extra zaken die structureel geld kosten.

Rond de beoogde kinderboerderij bestond de nodige onduidelijkheid. Daarom hebben we een motie ingediend waarin het College van B&W werd gevraagd zoveel als mogelijk medewerking te verlenen aan de realisatie van de kinderboerderij en de kosten die verbonden zijn aan de planologische medewerking voor rekening van de gemeente te laten komen. Tegelijk werd daarin duidelijk gemaakt dat van een exploitatiesubsidie geen sprake kan zijn. Ook Lokaal Belang had een motie voorbereid. Na de nodige discussie wisten we het gelukkig eens te worden, waarna de eerstgenoemde motie raadsbreed werd aangenomen.

Bij de algemene beschouwingen hebben we aandacht gevraagd voor het project ‘In veilige handen’. Dat is een project dat is ontwikkeld door de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk in samenwerking met onder andere NOC*NSF. Het doel daarvan is dat (sport)verenigingen die met kinderen en jongeren werken sexuele intimidatie en misbruik bespreekbaar maken en beleid ontwikkelen om dat tegen te gaan. Gelet op berichten die in de media regelmatig voorbij komen, is dat een belangrijk punt. De wethouder heeft toegezegd het komend jaar met een voorstel te komen hoe dit project in onze gemeente handen en voeten gegeven kan worden.

Verder hebben we aandacht gevraagd voor het vrijwilligerswerk. Het belang hiervan wordt namelijk steeds groter. We hebben aangegeven het belangrijk te vinden dat de gemeente met een visie komt op het vrijwilligerswerk en beleid gaat ontwikkelen om dit te stimuleren en te versterken. In 2011 zal de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning geëvalueerd worden en vervolgens zal er een nieuwe nota WMO moeten komen. Het College heeft aangegeven dat dat daarin zal worden meegenomen.

Hilbrand Rozema 10 nov 2010

Reacties op 'begrotingskrant 2010'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.