Keuzes maken - Kadernota

kop gemeentehuis bij avonddonderdag 09 juni 2011 09:39

Op donderdag 23 juni 201 wordt de kadernota in de raad besproken. Afgelopen woensdag 8 juni had onze fractie voorzitter Hilbrand Rozema in zijn raadscolumn
aandacht hiervoor.

Hilbrand denkend

Het onderwerp is de afgelopen weken al enkele keren voorbijgekomen: de Structuurvisie Nijkerk / Hoevelaken en de Binnenstadsvisie. De plannen zien er goed uit. Ambities te over wanneer het gaat om de toekomstige ontwikkeling van onze gemeente. Het is de bedoeling dat beide visies eind deze maand door de gemeenteraad worden vastgesteld.

Nu is dat niet het enige wat deze maand aan de orde komt. Ook de kadernota zal behandeld worden. In de kadernota worden door de raad de kaders vastgesteld waar het College van B&W zich aan moet houden bij het uitwerken van de begroting voor het komend jaar. Daarbij worden we geconfronteerd met het feit dat het kabinet zich gedwongen ziet enorme bezuinigingen door te voeren. Ook de gemeenten krijgen te maken met de forse gevolgen daarvan. Het kabinet heeft keuzes gemaakt op welke terreinen het wel of niet wil bezuinigen. Als gemeente zullen we, zoals het nu lijkt, de pijn met name gaan voelen op het gebied van werk en inkomen. Er zal stevig bezuinigd worden op uitkeringen en op de budgetten om mensen zonder werk te begeleiden. Het kabinet gaat er namelijk van uit dat de werkloosheid zal gaan afnemen omdat de arbeidsmarkt weer aantrekt, terwijl vanwege de vergrijzing de beroepsbevolking zal gaan afnemen. Op het moment dat het aantal uitkeringsgerechtigden in onze gemeente minder of minder snel afneemt dan volgens de statistieken zou moeten, kan dat grote gevolgen hebben voor de gemeentelijke financiën.

Nu maakt het voorgaande onderdeel uit van het bestuursakkoord tussen het rijk en de gemeenten. Dit akkoord moet nog goedgekeurd worden door de leden van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, die op 7 en 8 juni, vandaag dus, bijeenkomen. Wellicht hebt u in de media al vernomen dat een groot deel van de gemeenten ernstige bedenkingen hebben bij dat akkoord, met name vanwege de bezuinigingen op de sociale werkvoorziening. Deze bezwaren delen we als College en gemeenteraad van Nijkerk. We hebben er echter voor gekozen het akkoord te accepteren. Wij denken dat de bezuinigingen er hoe dan ook toch gaan komen, terwijl afwijzen van het akkoord ook het verlies van een aantal belangrijke positieve afspraken kan betekenen.

Het is de vraag of we straks als gemeente weten waar we voor de komende jaren aan toe zijn of niet. Een vraag die dus ook van groot belang is bij de kadernota. Het is moeilijk praten over geld als belangrijke keuzes en afspraken op dat gebied onzeker zijn.

Als we nu even teruggaan naar de Structuurvisie en de Binnenstadsvisie, met alle ambities voor de komende jaren, dan is het wel heel duidelijk dat we als gemeente keuzes zullen moeten maken. Heldere prioriteiten en een haalbaar tijdpad zijn daarbij belangrijk.

Een belangrijke vraag bij de kadernota is hoe we de noodzakelijke bezuinigingen op een verantwoorde manier kunnen inpassen in ons gemeentelijk beleid. Dat wil zeggen dat de kracht van de Nijkerkse samenleving niet of niet te zeer aangetast wordt en de bevolkingsgroepen die aangewezen zijn op ondersteuning niet onevenredig zwaar getroffen worden.

Nu is bij de vorming van de coalitie, na de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar, al geanticipeerd op de te verwachten bezuinigingen. Er is toen al een belangrijke stap gezet. Maar genoeg is dat zeker nog niet.

Al met al een maand waarin grote plannen voor de komende jaren en een goede inzet van de beschikbare middelen centraal staan.

Hilbrand Rozema

Raadslid ChristenUnie/SGP