Minimabeleid of armoedebeleid.

stadhuis winterwoensdag 18 januari 2012 18:48

Nu stelt onze minister president Rutte dat er in Nederland geen armoede is. Als we het vergelijken met de Hoorn van Afrika dan is er in Nederland geen armoede. Ik denk echter dat er in Afrika sprake is van een hongersnood en dat is wel wat anders dan armoede.
Als je met enkele tientallen euro’s per week moet zien rond te komen is er in mijn ogen wel sprake van armoede en ook in Nijkerk.

Vorige week hebben we het rapport van de rekenkamercommissie “Bereik van het armoedebeleid” besproken. Een tweetal zaken sprong er voor mij uit.

1.  Het minimabeleid van de gemeente voldoet aan de behoefte en de gebruikers en de

cliëntenraad zijn uitgesproken tevreden.

2.Dat er nog een aanzienlijke groep is in Nijkerk die geen gebruik maakt van de mogelijkheden die er zijn bij de gemeente.

Het is goed om te horen van degene die er gebruik van maken dat ze tevreden zijn.

Het beleid wat wij in Nijkerk geformuleerd hebben en uitvoeren is ruimhartiger dan wat Den Haag voorschrijft. Het gaat niet alleen om de financiële kant maar ook om het gevaar niet in een sociaal isolement te komen. Hiervoor hebben we speciaal de regeling “stimulering deelname aan sociaal-culturele en sportieve activiteiten”

Het is dan jammer als we moeten contateren uit het rapport dat er in Nijkerk nog een aanzienlijke groep mensen is die geen gebruikt maakt van de regelingen die juist voor hen gemaakt zijn.

Als gemeente moeten we extra aandacht geven door onder ander betere communicatie om deze groepen wel te bereiken. Zeker zullen er mensen zijn die geen gebruik willen maken van de regeling maar ik denk zeker dat er een groep is die niet weet dat de gemeente wat voor ze kan en wil doen.

De gemeente kan het echter niet alleen. Als u in uw omgeving mensen kent die hiervoor in aanmerking komen probeer hen hierop te wijzen en te helpen. Soms weten de mensen wel dat de gemeente hen wat extra’s kan bieden maar ervaren het als een drempel om naar het stadhuis te gaan, vinden het moeilijk formulieren in te vullen, het duurt zo lang etc.. Het beleid is er niet voor niets en het zou jammer zijn om die mensen die het zo hard nodig hebben niet bereikt worden. Geef het door.

En er komt nog zoveel meer op ons af. Een gedeelte van de mensen uit het minimabeleid hebben ook te maken met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). We zien op dit onderdeel een tekort op de begroting aankomen. Als CU-SGP hebben we al extra bezuinigd in 2012 om indien nodig middelen vrij te hebben om hiervoor in te zetten. Naast de financiële situatie rondom de WMO zal ook de kanteling van de WMO weer meer van de mensen zelf en van hun omgeving gaan vragen. Nu ben ik er van overtuigd dat dit mogelijk is. Nijkerkers, Veenders en Hoevelakers doen al veel aan vrijwilligerswerk en staan klaar voor hun omgeving.

Als ChristenUnie-SGP vinden wij het een Bijbelse opdracht om een schild voor de zwakke te zijn en onze naaste lief te hebben als onszelf.

Hans Boer.  columns Stad Nijkerk 18 januari 2012

Reacties op 'Minimabeleid of armoedebeleid.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.