Statencommissie bezoekt Hoevelaken

woensdag 07 november 2012 10:28

HOEVELAKEN - Leden van de commissie MIE uit de Gelderse Provinciale Staten bezochten vorige week Hoevelaken om zich te laten voorlichten over de leefbaarheidsproblemen die daar kunnen ontstaan door reconstructie van het knooppunt Hoevelaken.

door Henk Brinkman

In De Haen kregen zij een presentatie van Rob Wesselingh en Joyce Ramsbotham van de Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar. Wesselingh schetste de problemen met de op- en afritten bij Hoevelaken. Hij vertelde dat, mede door de inspanningen van de gemeenten Amersfoort en Nijkerk en de provincies Utrecht en Gelderland, één van de opritten nu in het basispakket is opgenomen. Voor de andere oprit is nog geld nodig. Wesselingh: ,,De kosten daarvan bedragen 12 miljoen euro, veel minder dan aanvankelijk begroot. We moeten er naar streven dat ook deze als eis in het zogenaamde basispakket wordt opgenomen.'' Hij zag daar goede kansen toe, omdat ook vanuit de gemeente en provincies de bereidheid is getoond hiervoor geld op tafel te leggen.

Joyce Ramsbotham gaf een kort en zeer helder overzicht van de problematiek van de geluidsoverlast die straks door het knooppunt zal worden verergerd in Hoevelaken, Holkerveen en het Hoevelakense Bos.
Zij liet zien dat uit Gelders onderzoek blijkt dat de geluidsoverlast nergens in Gelderland zo hoog is als in Hoevelaken. ,,Hoevelaken heeft de hoogste geluidsoverlast en is het minste beschermd. Bovendien zijn overal langs de A1 en de A28 aan Amersfoortse zijde geluidswallen gebouwd. Hoevelaken is totaal onbeschermd. En door de reflectie van de schermen en door de meestal westelijke wind -gemiddeld 270 dagen per jaar- is de geluidsproblematiek een groot probleem voor de gezondheid van de Hoevelakense bevolking.''

De Nijkerkse wethouder Geert Horst kon de statenleden vertellen dat de Nijkerkse gemeenteraad juist had besloten bereid te zijn om ook in de kosten van geluidswerende maatregelen bij te dragen met een bedrag van 1 miljoen euro. Wesselingh benadrukte het belang om nu goede maatregelen te nemen en bepleitte dat ook de Gelderse Staten bereid zijn geld op tafel te leggen voor geluidswerende maatregelen.
Na afloop van de presentatie werden de Statenleden per bus rondgeleid om te zien hoe de situatie rond Hoevelaken is en wordt. Wesselingh was na afloop hoopvol. Volgens hem kon de bijdrage van Nijkerk heel belangrijk zijn om de staten positief te beïnvloeden.  ( bron: stad Nijkerk  )

Reacties op 'Statencommissie bezoekt Hoevelaken'