Duurzaamheid en/of economische crisis

zaterdag 26 januari 2013 10:14

‘Bijna de helft van al het voedsel wordt weggegooid.’ Een nieuwsbericht van de afgelopen week. We worden even opgeschrikt en gaan weer verder. Of toch niet? Duurzaamheid als aandachtspunt is inmiddels gewoon. Maar wat verandert er nu eigenlijk echt?

Het gaat de laatste jaren economisch minder en daarmee nemen de stimulansen voor duurzaamheid van de rijksoverheid af. Is aandacht voor klimaat en milieu iets wat we ons alleen kunnen veroorloven als het economisch goed gaat? Als je denkt aan energiebesparing, en daarmee kostenbesparing, is dat geen logische gedachte. Bovendien kun je de vraag stellen in hoeverre een weinig duurzame levenswijze bijgedragen heeft aan de huidige crisis. Het besef zal moeten doordringen dat een gezond milieu de basis is voor een houdbare vitale economie.

De vooruitgang in de bouwtechniek heeft voor forse verbetering van energieprestaties gezorgd. Denk aan isolatietechniek en HR-ketels. Anderzijds heeft onze behoefte aan comfort gezorgd voor de komst van tal van energieslurpers. Denk aan airco, waterbed, wasdroger en vaatwasser. Regelgeving door de overheid is niet genoeg. Burgers zullen hun gedrag moeten veranderen. Uit onderzoek blijkt dat mensen vooral gemotiveerd zijn om energiegedrag te wijzigen als het een goed gevoel geeft, het idee iets goeds voor het milieu te kunnen doen.

Nu klinkt dit als een wat wankele basis voor het structureel bereiken van meer duurzaamheid. We zullen onze leefstijl structureel moeten aanpassen. Nederland staat op de 9e plaats van landen met de grootste ecologische voetafdruk. Als onze levenswijze de standaard zou zijn, zouden er 3,5 aardbollen nodig zijn. Dit soort cijfers kunnen je gemakkelijk ‘plat slaan’. Waar moet je als individu beginnen om dat recht te trekken? Toch wordt energiebesparing steeds meer een zaak van burgers. Het aantal lokale duurzame energie-initiatieven groeit voortdurend.

In november is de klimaatambitie van onze gemeente door de gemeenteraad vastgesteld: Nijkerk klimaatneutraal in 2035. In april komt het milieubeleidsplan 2013-2016 aan de orde. Waar zijn we in Nijkerk de komende jaren toe in staat? Goede ideeën zijn bijzonder welkom. Denk mee en praat mee bij dit onderwerp! Binnenkort zal daar een Ontmoeting voor worden georganiseerd. De datum voor deze bijeenkomst zal spoedig op de raadspagina worden aangekondigd.

Hilbrand Rozema

Fractievoorzitter ChristenUnie-SGP

column Stad Nijkerk januari 2013

Reacties op 'Duurzaamheid en/of economische crisis'