3D

donderdag 28 februari 2013 20:26

De Rijksoverheid geeft gemeenten steeds meer taken en verantwoordelijkheden. Dit wordt ‘decentralisatie van overheidstaken’ genoemd. De komende tijd gaat het om

- de begeleiding, ondersteuning en verzorging, die per 2015 wordt overgeheveld van de Awbz naar de Wmo. De Wmo wordt door de gemeenten uitgevoerd). De gemeenten wordt helemaal verantwoordelijk voor langdurige zorg zoals dagbesteding aan zieken of mensen met een beperking die niet in een instelling verblijven. De huishoudelijke hulp wordt vervangen door een maatwerkvoorziening voor degenen die de hulp echt nodig hebben en niet zelf kunnen betalen.

- een nieuwe Participatiewet, waarmee o.a. de toegang tot de sociale werkplaatsen wordt afgesloten; Gemeenten kunnen dan zelf beschut werk organiseren. Kerndoel van deze wet is dat meer mensen met een arbeidsbeperking aan de slag gaan bij een gewone werkgever. De nieuwe regels gaan gelden voor mensen die voor het eerst een beroep doen op een werk/inkomensvoorziening.
- de jeugdzorg, waarvoor de gemeenten per 2015 verantwoordelijk worden. Het gaat om de provinciale jeugdzorg, de jeugdbescherming en jeugdreclassering, de jeugd-ggz en de zorg voor licht verstandelijk gehandicapte jeugd.

De veranderingen gaan gepaard met flinke bezuinigingen. Op de Awbz structureel 1,7 miljard, op de Participatiewet 1,8 miljard. Op de jeugdzorg wordt nog eens 150 miljoen bezuinigd bovenop eerder afgesproken bezuinigingen.

De decentralisaties zijn dus een grote uitdaging voor de gemeente: er komen nieuwe taken bij en de bezuinigingen zijn groot.

De gemeenten binnen de Regio Food Valley hebben besloten de voorbereiding van de decentralisatie Jeugdzorg gezamenlijk op te pakken. Ze hebben afgesproken dat ze bij de voorbereiding èn bij uitvoering later, werken volgens het principe ‘lokaal wat lokaal kan en regionaal wat regionaal moet’. Veel werk zal dus gezamenlijk worden gedaan, overigens veelal wel door personeel van de gemeenten.

Ondanks samenwerking zoals bij de jeugdzorg, zal de gemeenteraad van Nijkerk de komende periode voor deze onderwerpen belangrijke beslissingen moeten nemen. We gaan de komende tijd door met ons hier goed op voor te bereiden, zodat we weten waarover we het hebben, wat de gevolgen voor de betrokkenen zijn en wat de beste beslissingen zijn, binnen de bevoegdheid van de raad.

Als u hiervoor nuttige informatie voor ons heeft, houden we ons van harte aanbevolen!

Hans van der Hart

Raadslid ChristenUnie-SGP

Reageren?: j.hart19@upcmail.nl

Reacties op '3D'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.