Duurzaamheidscampagne in voorbereiding

overzicht duurzaamheidzaterdag 02 maart 2013 16:33

NIJKERK – Gemeentelijk adviseur Dirk Bellens wil samen met bewoners en bedrijven een campagne starten om de CO2 uitstoot in Nijkerk sterk terug te dringen.

Hoe die campagne eruit gaat zien is nog niet bekend. Bellens gaat binnenkort met bewoners en bedrijven overleggen over de vormgeving van die campagne. Hij zei dat op een themavond eind februari in De Flier over duurzaamheid, die door de raadsfracties van de ChristenUnie-SGP en PROgressief21 was georganiseerd.

Duurzaam Soesterkwartier

Bellens vond het “Duurzaam Soesterkwartier” een mooi voorbeeld. Dat voorbeeld gaf Yvonne Feuerhahn: het doel van dit project is om de wijk op allerlei manieren duurzamer te maken. Het eerste resultaat van dit project (gestart in 2010) is er: 50 huishoudens kochten gezamenlijk zonnepanelen in. In de wijk wordt later een windmolen gebouwd, waardoor de bewoners zelf ook energieleverancier worden.

In een klap over op LEDverliching
De toehoorders (ongeveer 50 mensen, waaronder nog al wat raadsleden, ambtenaren en wethouder. Windhouwer hoorden Hans ten Broeke (Ziut) zeggen, dat de openbare ruimte wat de verlichting betreft moet aanvoelen als een huiskamer. Met LEDverlichting kan dat volgens hem. Hij rekende voor, dat 7200 straatlantaarns in Nijkerk voor heel veel CO2 uitstoot zorgen en LEDverlichting kan voor een enorme vermindering zorgen. Hij daagde de gemeente dan ook uit in één keer op die nieuwe verlichting over te stappen, maar daar ging niemand op in.

De Flier
De afdeling infra en wijkbeheer is al weer een tijdje gehuisvest in het duurzame gebouw De Flier. Maarten Kroon, die daar de scepter zwaait, liet weten, dat de verhuizing naar dat gebouw en het laten rijden van auto’s op biogas jaarlijks een mooie besparing oplevert. Was de afdeling eerder 55 mille kwijt aan energiekosten, nu is dat nog maar 25.000 euro per jaar. Dat de Flier een bijzonder gebouw is te zien op een animatie op de website www.nijkerk.nieuws.nl.

Bron: nijkerk.nieuws. nl

Reacties op 'Duurzaamheidscampagne in voorbereiding'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.