Samenleving en leefbaarheid

woensdag 15 mei 2013 20:05

De tijden zitten economisch niet mee. Zoals ook op deze plaats al meerdere malen is aangegeven moeten we ook als gemeente steeds meer op de kleintjes gaan letten. We zullen er niet aan ontkomen om in juni bij de kadernota, waarin de contouren voor de begroting van volgend jaar worden vastgelegd, voor de zoveelste keer te spreken over aanvullende bezuinigingen. Dergelijke beslissingen betekenen altijd een vervelende boodschap voor organisaties of groepen inwoners die het in de eerste plaats raakt. Politici kiezen dan liever woorden die de pijn wat lijken te verzachten. Gesproken wordt over ‘ombuigingen’, ‘een kwaliteitsslag maken’ of ‘meer doen met minder geld’. Dat laatste geldt met name voor het sociale terrein, de uitvoering van de WMO en dergelijke. In de Haagse politiek zie je dat heel sterk. In de lokale politiek ontkomen we daar echter ook niet helemaal aan. We beseffen heel goed dat het bij dat alles vaak om kwetsbare mensen gaat.

Er wordt steeds meer teruggegrepen op de ‘kracht van de samenleving’ en op de kracht van het ‘eigen netwerk’. Het zal in de toekomst steeds belangrijker worden om vroegtijdig na te denken over hoe je hulp en ondersteuning binnen je eigen kennissenkring denkt te organiseren op het moment dat je die nodig mocht hebben. Veel persoonlijke netwerken tegenwoordig garanderen nog geen goede (mantel)zorg.

De verleiding bestaat om bezuinigingen op gemeenteniveau te blijven zoeken in het meer ruimtelijke domein. Maar ook dat raakt uiteindelijk mensen. We moeten proberen ervoor te zorgen dat voorzieningen op niveau blijven of op niveau komen wanneer dat niet het geval is. Ik denk dan ook aan Nijkerkerveen. Goede initiatieven, denk bijvoorbeeld aan mogelijke realisatie van intramurale zorg, juichen we als ChristenUnie-SGP van harte toe. Binnenkort zullen we als gemeenteraad ook spreken over de verschillende scenario’s voor de toekomstige ontwikkeling. Nijkerkerveen verdient het dat de plannen die er liggen eerlijk beoordeeld worden. Als ChristenUnie-SGP-fractie zullen we dat ook zeker doen. De keuze bepaalt voor lange tijd mede het aanzien van en de leefbaarheid in het dorp.

Hilbrand Rozema Column Stad Nijkerk - mei 2013

Fractievoorzitter ChristenUnie-SGP