Spannend!

Harkemaandag 29 februari 2016 13:07

Nijkerk gaat iets unieks beleven. Tenminste, dat kun je afleiden uit het voorstel dat een speciale werkgroep uit de gemeenteraad heeft gedaan. Zelf ben ik met veel plezier lid van deze werkgroep, ik geloof echt in een betere verhouding tussen samenleving en overheid. Onder de titel “Samen aan zet” wil de gemeente een dialoog in de Nijkerkse samenleving op gang brengen. Het idee komt van de vorige coalitie en houdt in dat organisaties, belanghebbenden, maar vooral ook inwoners hun ideeën mogen geven over datgene waarvoor de gemeente haar geld beschikbaar stelt. Meer investeren in zorg of in de bieb? Meer samenwerking tussen scholen en sportverenigingen? Welke overbodige regels kunnen worden geschrapt? Over dit soort zaken mag heel Nijkerk straks concrete voorstellen doen.

Voor de gemeenteraad is dit een spannend traject. Want ook wij politici zijn gewend overal een mening over te hebben. En natuurlijk willen wij graag opkomen voor onze achterban. Maar nu is het de uitdaging om dit proces zo te organiseren dat vooral u als betrokken organisaties en inwoners aan zet komt. En daarbij vooraf zodanige spelregels mee te geven dat we de uitkomsten van deze gesprekken in principe ook als gehele gemeenteraad over kunnen nemen.

De werkgroep heeft voorstellen gedaan hoe het proces “Samen aan zet” kan worden georganiseerd. In de maand maart is het aan de politieke partijen om een besluit te nemen. Tijdens het debat zal het ongetwijfeld gaan over de kosten van “Samen aan zet”. De fractie van de ChristenUnie – SGP wil dat dit traject zoveel mogelijk door eigen mensen van de gemeente wordt begeleid. Daarmee worden hoge uitvoeringskosten voorkomen. Tegelijkertijd vinden we dat geen enkele fractie zich kan onttrekken aan de verantwoordelijkheid om voor dit proces te proberen politieke verschillen van inzicht zoveel mogelijk te overbruggen. Want “Samen aan zet” verdient een aanpak die door alle fracties in de raad kan worden gesteund.

U hebt invloed op de spelregels!
Wij willen ons besluit niet alleen nemen. Het spel wordt straks door u gespeeld. En daarom vinden wij het ook belangrijk dat u mee kunt praten over de spelregels. Wilt u dat of overweegt u dat? Kom dan op 3 maart naar de beeldvormende vergadering en laat u horen! #welkom.

Namens de fractie ChristenUnie – SGP,

Harke Dijksterhuis, hldijksterhuis@kpnmail.nl