Achter de schermen…

Jacodinsdag 05 april 2016 06:45

‘Waarom weet ik dat niet?’ of ‘Als ik dat geweten had dan…’ Hoe ontstaat vaak het beeld dat er ogenschijnlijk onvoldoende gebeurd terwijl dat in werkelijkheid anders is?

Zo ook binnen het Sociaal Domein. We zijn inmiddels ruim een jaar verder sinds de decentralisaties (WMO, Participatiewet) - met concreet de invoering van Gebiedsteams en de veranderingen binnen Huishoudelijke Hulp. Wat heeft het ons tot nu toe gebracht? Meer duidelijkheid of juist niet? Minder en/of lagere vergoedingen? Ook ik vraag me wel eens af of het er allemaal beter op wordt en is geworden.

En toch… ben ik en is onze fractie blij met alle initiatieven en samenwerkingen die er al zijn. Ondanks dat er nog veel niet goed gaat en verder ontwikkeld moet worden gaat er ook veel wel goed. Beseffen wij ons dat wel voldoende? Moeten we onze successen niet veel meer, voor de schermen, delen en ‘vieren’? Vanuit mijn rol als raadslid mag ik regelmatig meekijken achter die schermen en ik kan u vertellen er gebeurd meer dan dat ik wist.

Om u een indruk te geven:

In Hoevelaken is sinds 1985 Hulpdienst Hoevelaken (+/- 70 vrijwilligers) erg actief en succesvol met het het bieden van tijdelijke hulp. Vanuit Nijkerk hebben de jongeren van Nicea Young en Project Ichthus de nieuwe Statushouders een stadsrondleiding gegeven en hebben met elkaar gegeten. Hoe gastvrij kun je zijn! En het interkerkelijk Nijkerks Diaconaal Beraad, de meeste kerken participeren hier in. Met als doel een bijdrage te leveren aan het welzijn van alle mensen die in een moeilijke of kwetsbare situatie verkeren. Eén van hun activiteiten is het project Schuldhulpmaatje - mensen met financiële problemen worden, het liefst preventief, geholpen met sociale- en praktische ondersteuning. En dan hebben we het nog geen eens gehad over alle mantelzorgers en alle vrijwilligers die zich inzetten voor onder andere de Voedselbank, het Hospice, VluchtelingenwerkUVV en Sigma.

Wat positief dat u en wij deze hulpvragen, vaak achter de schermen, oppakken en uitvoeren. Echt iets waar we als burgers van Hoevelaken, Nijkerkerveen en Nijkerk dankbaar en best een beetje trots op mogen zijn!

Vanuit onze fractie zullen wij een schild zijn en blijven voor de zwakkeren en verbindingen leggen waar mogelijk. Zowel voor als achter de schermen.

Geloof in de kracht van samen!

Jaco van Putten

Raadslid ChristenUnie/SGP