Voorkomen stille armoede én maatwerk bij energietoeslag

Armoede -rekening betalen.jpgdonderdag 10 november 2022 20:03

Inwoners van de gemeente Nijkerk die buiten de huidige regeling voor de energietoeslag vallen en daardoor betalingsproblemen hebben, gaat de gemeente door middel van maatwerk ondersteunen. Ook gaat de gemeente groepen inwoners met een verhoogd risico op financiële problemen op zoeken om geldzorgen bespreekbaar te maken en passende hulp te bieden. Daarvoor sluit de gemeente aan bij de Nederlandse Schuldhulproute en wil zo stille armoede voorkomen. Dat is de uitkomst van de twee moties die gisterenavond door de ChristenUnie-SGP zijn ingediend en unaniem zijn aangenomen in de raadsvergadering.

ChristenUnie-SGP-raadslid Nelleke Hegeman over het nut van de Nederlandse Schuldhulproute: “Wij vinden het heel belangrijk dat wordt voorkomen dat mensen in stille armoede leven. De Nederlandse Schuldhulproute is een bewezen effectief middel hiervoor. Aan de ander kant geeft het inwoners informatie over wat zij zelf kunnen doen bij geldzorgen of -problemen en wie ze daar eventueel bij kan helpen. En de gemeente krijgt informatie over groepen inwoners met een hoger risico op geldzorgen. Dit kunnen ook mensen zijn die tot nu toe niet in beeld kwamen, omdat ze bijvoorbeeld een prima salaris en eigen huis hebben. Maar vanwege de energiecrisis en de inflatie nu toch zorgen of problemen hebben. Zo kan de gemeente samen met andere organisaties groepen inwoners actief op zoeken om geldzorgen bespreekbaar te maken en passende hulp te bieden

Het idee dat hulp moet passen bij de inwoner komt ook terug in de motie over verruiming energietoeslag. ChristenUnie-SGP-raadslid Joost van Wijnen licht dit toe: “De energietoeslag vanuit het Rijk is te gebruiken tot 120% van de toepasselijke bijstandsnorm. Wij denken dat er inwoners zijn die buiten deze regeling vallen en daardoor betalingsproblemen krijgen. Met deze motie geeft de raad aan dat het belangrijk is dat die inwoners ook ondersteund worden door de gemeente door middel van maatwerk, dus op een manier die past bij hun situatie.”

Beide moties zijn unaniem door de gemeenteraad van Nijkerk aangenomen. De motie over voorkomen en bestrijden van stille armoede werd mede ingediend door het CDA, PRO21 en De Lokale Partij.