(Kwetsbare) voornemens?

Mariekewoensdag 12 januari 2011 08:26

column raadslid Marieke Doddema - d.d. 12 januari 2011

Hoe staat het ervoor met uw goede voornemens voor 2011? Gaat u minder eten, meer sporten? Meer thuis zijn met degenen die u lief zijn? Of wilt u meer betekenen in het leven van anderen om u heen?

Als raad hebben we dit jaar legio voornemens. Veel van die voornemens raken u als burger. Tijdens de stadsdebatten gaan we met u in gesprek over de vraag hoe Nijkerk er uit moet zien in de toekomst, hoeveel huizen er nog bijgebouwd gaan worden en waar welk verkeer moet rijden.

Er staan ook onderwerpen op de agenda die u niet allemaal raken. Zo opent dit jaar het nieuwe Centrum voor Jeugd en Gezin haar deuren. Dat moet, net als tot nu toe het steunpunt opvoeding, een plek worden waar ouders even binnen kunnen lopen met vragen over de opvoeding of ontwikkeling van hun kinderen. Maar ook het adres waar ouders en mensen die werken met kinderen en jeugd, elkaar kunnen vinden als er zorgen zijn. Gisteren is de nieuwe website online gegaan met daarop informatie over opvoeden en opgroeien. Op de website staan ook gegevens van andere organisaties waar u terecht kunt met uw vragen.

Het doel van het college en de raad is dat elk kind, maar ook iedere opvoeder in Nijkerk de begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft. Met elkaar willen we ervoor zorgen dat alle kinderen in de gemeente in beeld zijn. Een Centrum voor Jeugd en Gezin kan dit niet alleen waarmaken. Ouders kunnen veel aan elkaar hebben door samen te praten over de opvoeding van hun kinderen.

De fractie CU/SGP heeft het voornemen ook in dit jaar op te komen voor kleine burgers die dat zelf nog niet kunnen. Maar ook voor kwetsbare inwoners die het zelfstandig niet redden of een steuntje in de rug nodig hebben. Dit jaar zal de raad het WMO-beleid evalueren. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning zorgt ervoor dat iedereen zo lang mogelijk kan blijven meedoen aan de maatschappij en zelfstandig kan blijven wonen. De evaluatie is een belangrijke stap om te meten of geld en middelen goed ingezet zijn. En om te zien of de WMO werkt zoals hij bedoeld is, namelijk ‘mensen helpen om het zelf te doen’. De evaluatie zal de aanzet vormen voor nieuw beleid. De kans is groot dat de raad daarin voor dilemma’s en moeilijke keuzes komt te staan. Den Haag gaat bezuinigen op de WMO. Kunnen we in Nijkerk ons voorzieningenniveau op peil houden? Hoe zorgen we ervoor dat meer verantwoordelijkheid voor burgers niet verwordt tot ‘zoek het zelf maar uit’. De rol van mantelzorgers en vrijwilligers zal verder groeien, maar hoe voorkomen we dat ze overbelast raken? Kan de gemeente iets voor deze mensen betekenen? Vragen die we ons het komende jaar als fractie zeker zullen stellen.

Het voornemen van onze fractie is kwetsbare burgers te laten merken dat de zorg aan hen ons en de gemeente iets waard is.

Op die voornemens mag u ons ook dit jaar aanspreken.

Rest nog de vraag: Gaat uw buurman, buurvrouw dit jaar iets merken van uw goede voornemens?

Marieke Doddema-Kodde

Christenunie/SGP

Reacties op '(Kwetsbare) voornemens?'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.