station Hoevelaken

Hans M en Mariekedonderdag 27 januari 2011 22:21

Heeft u ook de column van de heer Ruijtenberg in de Stad Nijkerk van 19 januari gelezen?

Over de procedures die gevolgd worden voor de bouw van het station in Hoevelaken.

Dit PRO21 raadslid meent dat ons College geen verantwoordelijkheid neemt aangaande de realisatie van het station Hoevelaken.

Jarenlang heeft ons College gelobbyd voor een station in Hoevelaken.

Voordat een dergelijk project van de grond komt, zul je toch eerst moeten weten of het technisch mogelijk is een station op die plaats te realiseren. Dan overleg je dat met Pro-rail.  Je zult ook moeten weten of een trein daar kan stoppen binnen de dienstregeling. Daarvoor moet je bij de Nederlandse Spoorwegen zijn. Om de brug over de A28 aan te passen zul je moeten weten wat er met die weg gaat gebeuren. Dan moet je bij Rijkswaterstaat zijn.  Voor het aanpassen c.q. verleggen van sloten moet je bij Waterschap Vallei& Eem zijn. Om wegen aan te passen en parkeervoorzieningen aan te leggen zullen bestemmingsplannen moeten worden aangepast. In het geval van station Hoevelaken vallen deze bestemmingsplannen  onder verantwoordelijkheid van twee gemeenten en twee provincies. Nog meer overleg dus.

Al met al veel zaken waar het College van de gemeente Nijkerk zoals u ziet niet alleen over kan beslissen.

Deze  ingewikkelde materie, die wij zeker niet zouden willen omschrijven als de simpele realisatie van een stationnetje,  is door het College een en andermaal uitgelegd aan de Gemeenteraad en aan belangstellenden c.q. de belangstellende burgers. Mede daarom is het jammer dat de jarenlange inspanningen van het College nog niet geresulteerd hebben in de realisatie van station Hoevelaken.

Hans Mekking

Reacties op 'station Hoevelaken'