Nieuw geluid knooppunt Hoevelaken: hef er tol

vrijdag 13 april 2012 20:53

NIJKERK
In de Mening krijgen insprekers eerst de gelegenheid. De Stichting Hoevelaken
Bereikbaar & Leefbaar kon melden, dat zij inmiddels 800 handtekeningen
verzameld heeft ter onderstreping van de oplossingen, die de stichting
aandraagt. De eigenaar van recreatiepark Overbos gaf de raad te verstaan, dat
de verbreding van de A28 wel eens het eind van zijn park zou kunnen betekenen.


Partijen op één lijn

Alle partijen vinden in grote lijnen hetzelfde: de geluidshinder
mag niet boven de 50 dB, de op- en afritten moeten open blijven en de natuur
moet overeind blijven. Ze verschillen alleen over de manier waarop wensen tot
eisen verheven moeten worden. De eisen worden namelijk door het rijk betaald,
de wensen door de regio.

Nu geld voor leefbaarheid beschikbaar
stellen of later

Progressief’21, Lokaal Belang en de VVD willen nu al duidelijk
maken, dat Nijkerk 1 miljoen over heeft om de leefbaarheid te waarborgen. Het
CDA wil zich niet over het geld uitlaten, omdat het spel van de onderhandelingen
nog niet gespeeld is. De kaart van het geld moet nog niet getrokken worden. De
PPP is ook nog niet zover, maar zegt de knip wel open te willen doen, als het
echt niet anders kan. De Combinatie neigt naar hetzelfde standpunt en stelt
voor die beslissing nog een tijd uit te stellen. Lokaal Belang kwam ook met
idee om tol te heffen voor het knooppunt Hoevelaken. Dat was eerder gebeurd in
Nederland en dan zouden alle wensen gerealiseerd kunnen worden.

Meten niet zo zinvol

Gedeputeerde Van Lunteren is voorzitter van de regionale
stuurgroep, die de wensenlijst van de regio moet opstellen. In Den Haag geldt
heel stellig: niet meer dan wettelijk, punt. Hij laat niet het achterste van
zijn tong zien over de lopende onderhandelingen. Op basis van metingen gaan werken
is in ieder geval bovenwettelijk. Die metingen zullen dus zal dus door de regio
betaald moeten worden en ook de gevolgen, die die meetresultaten hebben. Van
Lunteren: de geluidsbelasting zal tussen de 50 en de 65 dB liggen. Dat staat
vast. Openhouden en
milieu

Wethouder Horst benadrukte nog maar eens, dat hij steeds gewerkt
heeft aan “openhouden en milieu”. Hij constateert, dat de raad het in groet
lijnen met elkaar eens is. Hij constateert ook, dat de raad niet per se de op-
en afritten open wilt houden, als de bereikbaarheid maar niet achter uit gaat.
Dat zou kunnen, als de afrit Hoevelaken richten Apeldoorn waarschijnlijk in
basisvariant van de reconstructie komt.

Hij deelde mee, dat er nog een aparte avond over het geluid komt
en welke metingen horen daar dan bij. Dan wordt duidelijk wat wet en dus eis is
en wat bovenwettelijk is en dus wens en dus door de regio betaald moeten
worden. Hij stelde voor de motie (over de 1 miljoen voor leefbaarheid) een
maand uit te stellen, omdat er dan meer duidelijkheid zal zijn.

Over de bijdrage van de Provincie Gelderland kon hij melden, dat
gedupeerde Bieze gisteren duidelijk steun heeft gegeven en bereid is om aan mee
te betalen.

In de 2e termijn was CDA-er Van de Weerd geschokt, door de
opmerking van wethouder Horst dat de motie uit 2008 “openhouden en milieu” het
uitgangspunt van de inspanningen van B&W is geweest. Is er tussen 2008 en
2011 dan niks gebeurd, zo vroeg hij zich af. Van Lunteren nam het voor het
college op. Niet alleen wethouder Horst, maar ook zijn voorganger Lambooij
heeft zich het vuur uit de sloffen gelopen de afgelopen jaren.

BRON: Nijkerk nieuws

« Terug

Reacties op 'Nieuw geluid knooppunt Hoevelaken: hef er tol'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.