Klimaatambitie column Stad Nijkerk december 2012

maandag 10 december 2012 10:14

In de afgelopen weken hebben wij ons gebogen over de nieuwe ambitie van de gemeente aangaande het klimaatbeleid. Zij willen in 2035 CO2 neutraal zijn. Het is goed om te zien dat het college maar ook de raad de lat hoger legt dan dat wij tot nu toe gedaan hebben.

Onze fractie heeft wel de vraag gesteld of CO2 neutraal nu het instrument is om dit te bereiken. Er is veel discussie in de wereld over dit onderwerp. Is de invloed van de mens en zijn handelen nu te meten in de CO2 uitstoot. CO2 is een natuurlijk gas wat van nature veel vrijkomt. Als wij de krachten van de natuur zien is ons handelen maar minimaal.

De beelden van de uitbraak van de vulkaan op IJsland en de gevolgen hiervan kennen we allemaal. De orkanen in Amerika laten verschrikkelijke beelden zien. Aan de andere kant zien we het gat in de ozon laag weer kleiner worden door het verbod op cfk’s. Een gas wat niet van nature voorkomt in de atmosfeer.

Door de ambitie op CO2 te leggen en aangeven dat wij 40% zelf kunnen doen en de rest moeten afkopen in de toekomst is niet ons ideaal beeld van de gemeentelijke ambitie.

Moeten we dan niets doen?

Zeker wel. Als we horen dat de zeespiegel blijft stijgen, het poolijs versneld kleiner wordt en de grondstoffen die we gebruiken sneller gewonnen en gebruikt worden dan dat de natuur ze kan maken weten we dat we zo niet door kunnen gaan. Als fractie weten wij dat wij als rentmeester met onze aarde moeten omgaan.

Zoals we gewend zijn om te gaan met onze energiebronnen en grondstoffen kan niet zo doorgaan. En er zijn veel mogelijkheden.

De hoeveelheid zonne-energie die op de continenten valt is 1800 maal zo groot als het wereldwijde energiegebruik van 2007. Zoals al eerder gezegd de kracht van de natuur is enorm. Als wij deze krachten gaan gebruiken is het gebruik van de traditionele bronnen minimaal.

Ook het gebruik van grondstoffen moet in de toekomst anders en beter dan nu. Ook de grond en  bouwstoffen die we nu gebruiken zijn eindig en moeten hergebruikt worden. Een nieuwe manier van bouwen zal ontwikkeld moeten worden. Een nieuwe manier van aanbesteden zal moeten plaats vinden. Niet op laagste prijs maar op laagste kosten over de levensduur van een project of product moet maatgevend worden. De markt kan dit en is er klaar voor.

Dit zal moeten worden meegenomen in het Milieubeleidsplan 2013-2016 welke volgend jaar zal worden vastgesteld. Dit is een taak van de gemeente maar zuinig zijn, met een door God aan ons gegeven aarde, is een opdracht voor iedereen. Je ziet ook in Nijkerk steeds meer zonnepanelen op huizen komen en ook onze bedrijven investeren in nieuwe producten.

Bij de behandeling van het milieubeleidsplan in 2013 horen wij dan ook graag van u

Hans Boer

Reacties op 'Klimaatambitie column Stad Nijkerk december 2012'