Niet alles loopt als een trein in Hoevelaken.

woensdag 19 december 2012 10:19

Na een ‘’taai en langdurig traject” van meer dan zeventien jaar was het zaterdagmiddag 8 december dan zover. Henk Lambooij kon die dag de eerste trein op station Hoevelaken verwelkomen. Een bijzonder moment. En er was nog een verrassing voor de oud-wethouder. Hem werd gevraagd de naam van die eerste trein te onthullen. Het plakplastic werd van de trein af gescheurd en daar kwam de naam van de trein te voorschijn: “Henk Lambooij oud-wethouder van Nijkerk”. Hier had Henk, die meestal niet om een woordje verlegen zit, niet van terug. Het bleef enige seconden stil, waarna hij niet anders kon zeggen dan dat hij dit erg mooi vond.

Onze huidige wethouder Geert Horst maakt op dit moment overuren met een lobby voor een Bereikbaar en een Leefbaar Hoevelaken. Wij hopen dat hij geen zeventien jaar hoeft te lobbyen voor een geluidsscherm langs de A28. Naast dubbel zoab, zal aan de oostzijde van de A28 slechts hier en daar een schermpje worden geplaatst om de extra (te verwachten) geluidshinder te voorkomen. Dat terwijl deze plaats nu al de hoogste gemiddelde GPP-waarde (Geluid Productie Plafond) 70.8dB heeft van alle woongemeenschappen in Gelderland. In het Gelders Milieu Plan (GMP4) staat dat de plandrempel voor situaties waar mensen wonen is vastgesteld op een waarde van 63 dB. Om een indruk te geven: een afzuigkap heeft al gauw een geluidsniveau van 55-70 dB. Toch blijft de geluidsbelasting binnen de nieuwe, wettelijke normen, aldus Rijkswaterstaat. En dat maakt het allemaal zo lastig voor de  burger. Dus is het wenselijk dat er bovenwettelijke maatregelen moeten worden genomen.

Om een geluidsreductie van 5 dB te halen zal er een geluidswal van minimaal drie meter hoog moeten worden gerealiseerd aan de oostzijde van de A28 over een lengte van ongeveer vier kilometer. Hiervoor zullen naast de één miljoen Euro die de raad van Nijkerk had toegezegd, ook nog enkele miljoenen vanuit de provincie nodig zijn. De afgelopen week is hier weer veel over gesproken in Arnhem en Den Haag met onze provinciale en landelijke politieke partijen. De deurmat van de gedeputeerde bij de provincie Gelderland, Conny Bieze, is bijna stuk gelopen door wethouder Horst. Wij zien uit naar het “Geert Horst-geluidsscherm” met een extra geluidsreductie van 5 dB boven de “wettelijke norm”.

Hans Mekking - column Stad Nijkerk 19 december 2012

Reacties op 'Niet alles loopt als een trein in Hoevelaken.'