dinsdag 09 december 2014 19:20

Schriftelijke vragen d.d. 9 december 2014 inzake rechterlijke uitspraak over stopzetten huishoudelijke hulp (conform art 37 RvO raad Nijkerk).

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Burgemeester G.D. Renkema

Vandaag, 9 december, heeft de rechter uitspraak gedaan in een zaak die was aangespannen door een ouder echtpaar over het stopzetten van de huishoudelijke hulp. Kort gezegd is de conclusie dat een gemeente de huishoudelijke hulp alleen mag opzeggen als voldaan wordt aan een aantal voorwaarden.

De gemeenteraad van Nijkerk heeft in oktober een besluit genomen over het aanvullend beleidskader sociaal domein. De raad heeft besloten de HH1 om te vormen naar een algemene voorziening waardoor inwoners de zorg zelf zouden moeten betalen. Mede op initiatief van de ChristenUnie - SGP heeft de raad hierbij een aantal voorwaarden vastgesteld. Zo moet er met alle inwoners met een HH1-indicatie een keukentafelgesprek worden gevoerd om hun situatie in beeld te brengen. Tijdens het gesprek wordt gekeken naar wat inwoners zelf nog kunnen of hun netwerk iets voor hen kan betekenen en of ze de huishoudelijke hulp met eigen middelen kunnen betalen. Voor inwoners die de huishoudelijke hulp niet zelf kunnen betalen moet een vangnet gecreëerd worden.

De fractie van de ChristenUnie – SGP wil weten of de gemeente Nijkerk met het door de raad genomen besluit voldoet aan de voorwaarden die de rechter heeft gesteld. Het is voor inwoners belangrijk om te weten dat de besluiten rechtmatig zijn. Daarbij is het ook voor de gemeente van belang te weten of er bijgestuurd moet worden in het gevoerde beleid en om eventuele financiële consequenties tijdig in beeld te brengen.

Naar aanleiding van het bovenstaande heeft de fractie ChristenUnie - SGP de volgende vragen:

Voldoet de gemeente Nijkerk met het door de gemeenteraad genomen besluit aan de randvoorwaarden die de rechter heeft gesteld? Is het beleid juridisch houdbaar?
Zo nee, op welke punten van het beleid is bijsturing nodig?
Heeft deze uitspraak van de rechter (andere) gevolgen voor de gemeente Nijkerk, bijvoorbeeld in financieel opzicht of voor de uitvoering van het gemeentelijk beleid ? En zo ja, welke?
Namens de fractie ChristenUnie -SGP

Marieke Doddema

Reacties op 'Schriftelijke vragen inzake rechterlijke uitspraak over stopzetten huishoudelijke hulp'