Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

GN1560vrijdag 18 maart 2016 10:17

Afgelopen dinsdag werd in Nijkerk weer de jeugdgemeenteraad gehouden. Wat mij betreft één van de hoogtepunten in het lokale politieke jaar. De voorbereidingen beginnen al maanden van te voren, als de verschillende scholen worden benaderd of ze mee willen doen. Gelukkig is er altijd veel animo, dit jaar deden twaalf scholen mee. Het thema van dit jaar: ‘Meedoen in Nijkerk’. De scholen (groep 8) werden uitgedaagd om een plan te bedenken waarmee invulling wordt gegeven aan de participatiesamenleving.

Ter voorbereiding geven raadsleden gastlessen op de scholen. Namens onze fractie ging Wim Oosterwijk op bezoek bij de Willem Farelschool, Hilbrand Rozema bezocht De Open Kring en zelf mocht ik langs bij de Maranathaschool. Mooi om te zien welke vragen je dan al krijgt.

Gisteren was dan de dag waar al die scholen naar toegewerkt hebben. Elke school krijgt een rondleiding door het stadhuis en voor de twee geselecteerde deelnemers – per school – zijn er speciale workshops, ook weer verzorgd door verschillende raadsleden. Aan het eind van de middag is er een vraaggesprek met de burgemeester, misschien wel het leukste onderdeel van de dag. ‘Hoe gaat u om met kritiek? Wat is uw favoriete politieke partij? En trekt u uw eigen kinderen wel eens voor omdat u burgermeester bent?’. Tja, ga daar maar eens aan staan. Gelukkig redt Gerard Renkema zich er uitstekend mee.

In de avond is dan het echte debat. Ter voorbereiding heeft elke school zijn eigen idee via een kraampje gepresenteerd. Een deskundige jury én 10 afgevaardigden van elke school mochten overdag al punten uitbrengen. Daaruit ontstaat de top 5 van ideeën. Nadat alle ideeën nog eens zijn gepresenteerd, gaat het debat tussen die 5 ideeën. Uiteindelijk wint De Open Kring, met  Schoolrestaurant ‘Happy Together’ . Koken in de school voor mensen in de buurt met speciale aandacht voor alleenstaanden, ouderen en nieuwe buurtbewoners. Een idee dat onze fractie natuurlijk uit het hart gegrepen is, maar wat wil je met de kinderen van twee fractieleden in groep 8 van deze school.

Het is mooi om te zien hoe onbevangen de kinderen met elkaar het gesprek aangaan. Ze zoeken elkaar met open vizier op, er wordt onbevooroordeeld geluisterd naar elkaars argumenten en regelmatig een compliment uitgedeeld. Participatie in de praktijk!  En we hebben zeker een paar potentiële politieke talenten aan het werk gezien.  Wat dat betreft hoeft politiek Nijkerk zich nog geen zorgen te maken!

Harke Dijksterhuis