Uit de raad van 26 mei 2016

De-Laakvrijdag 27 mei 2016 21:02

Tijdens de raadsvergadering van 26 mei heeft onze fractie op twee onderwerpen extra aandacht gelegd. Het eerste onderwerp ‘Basismobiliteit’ werd door Wim Oosterwijk behandeld. Het tweede onderwerp betrof een motie over afspraken die de gemeente Amersfoort met Nijkerk heeft gemaakt bij de plannen voor 'De Laakzone'. Deze motie werd door Hilbrand Rozema toegelicht en ingediend.

1. Basismobiliteit

Mobiliteit laat mensen participeren in onze samenleving. Sommige mensen kunnen zelf niet voor hun mobiliteit zorgen en daarom zorgt de overheid daarvoor met bijvoorbeeld taxicontracten. Dat noemen we Basismobiliteit. De provincie Gelderland heeft al enige tijd geleden besloten dat de organisatie van deze zogenaamde Basismobiliteit door gemeenten in regionaal verband moet worden aanbesteed. De provincie doet het niet meer. Zo ook in onze regio Foodvalley.

Donderdagavond 26 mei 2016 is in de raadsvergadering van Nijkerk besloten om in te stemmen met het oprichten van zogenaamde Bestuurscommissie Basismobiliteit om deze activiteiten van de gemeenten in Foodvalley te beheren. Ook onze partij heeft daarmee ingestemd. Maar wel met een belangrijke kanttekening.

Wij willen dat het college de raad voldoende informatie geeft over alle stappen en besluiten die in deze bestuurscommissie genomen worden. Tot op heden is dat in onze ogen veel te weinig gebeurd. Er is bijvoorbeeld al besloten om regie en vervoer apart aan te besteden. Het is voor de raad niet helder welke kwaliteitscriteria gesteld worden, hoe verantwoordelijkheden tussen de regisseur, de gemeenten en de vervoerder gedeeld zijn en waar gebruikers met hun klachten heen moeten.

Omdat het gaat om Basismobiliteit voor kwetsbare groepen mensen, willen wij als raad een vinger aan de pols houden en niet alles overlaten een Bestuurscommissie die ver van de gebruikers af staat. Naast de technische en economische aspecten van het reeds ingezette aanbestedingstraject voor Basismobiliteit gaat het om behoud van de menselijk maat en kwaliteit in de uitvoering ervan. Het college van B&W heeft toegezegd de informatie over het handelen van deze Bestuurscommissie actief met ons als gemeenteraad te delen. Daar waar nodig zullen we als fractie ChristenUnie-SGP niet schromen om de Nijkerkse inbreng in deze Bestuurscommissie aan de orde te stellen. De zorg van de doelgroep  over de ontwikkeling van de hun Basismobiliteit is onze zorg!

2. Vathorst en Arkemheenpolder

De gemeente Amersfoort is bezig een ontwikkelingsvisie te formuleren voor Vathorst-Noord, het gedeelte van het Amersfoortse grondgebied ten noorden van de Laak. Op 24 mei 2016 werd in de Amersfoortse raad een collegevoorstel daartoe besproken. In dat voorstel is sprake van de aanleg van wandelpaden, een klompenpad en een volkstuinencomplex ten westen van de Achterhoekerweg.

Dat is bijzonder vreemd als we even kijken naar de recente geschiedenis. In maart 2011 besprak de raad van Nijkerk een voorstel van het college om mee te werken aan de verbreding van de Laak aan de Nijkerkse kant. Het belangrijkste motief voor die verbreding was het mogelijk maken van recreatie vanuit Vathorst op de Laak. Het belang van de Arkemheenpolder, met name voor de vogelstand, maakte echter dat de raad daar niet mee wilde instemmen. In de periode daarna is veel onderhandeld tussen de betrokken partijen en bemiddeld vanuit de provincie om tot een oplossing te komen. Dit heeft geleid tot een nieuw besluit van de raad van Nijkerk in april 2012 waarin naast reeds gedane toezeggingen, zoals het niet aanleggen van extra bruggen over de Laak, zes voorwaarden werden geformuleerd. Deze betroffen onder meer het niet aanleggen van paden in het gebied Achterhoek. Om de vogelstand te ontzien zou de recreatie langs de randen van het gebied worden geleid en niet er doorheen.

Eén voorwaarde bleek niet uitvoerbaar te zijn, namelijk de aanleg van het fietspad onderaan de dijk in plaats van bovenop de dijk. Daardoor was er nog weer een nieuw raadsbesluit nodig in juni 2012. De verantwoordelijke wethouder van Amersfoort, dhr. Buijtelaar, gaf in de vergadering van de raad van Nijkerk aan de geformuleerde voorwaarden te zullen respecteren. Dit was voor de raad een belangrijk gegeven om akkoord te kunnen en willen gaan.

November vorig jaar blijkt er overleg geweest te zijn tussen de wethouders van Nijkerk en Amersfoort, dhr. Van Veelen en dhr. Buijtelaar over de plannen van Amersfoort. Wethouder Van Veelen gaf echter aan dat er toen nog geen sprake was van een uitgewerkt plan. Ook in een overleg tussen de beide colleges in maart is dat niet aan de orde geweest, aldus Van Veelen.

Door middel van deze motie heeft de raad het college verzocht in gesprek te gaan over de plannen met de collega’s in Amersfoort en de bezwaren duidelijk kenbaar te maken. Het kan toch niet zo zijn dat afspraken tussen gemeenten niet meer van waarde zijn op het moment dat die afspraken niet meer zo goed uitkomen. Als dat wel het geval is, is de bestuurlijke betrouwbaarheid ernstig in het geding.

Vooralsnog wachten we met vertrouwen de terugkoppeling van het college af. Deze zal plaatsvinden voor de raadsvergadering van D.V. 23 juni 2016