Over de Laak? Afspraak is afspraak!

NQ7A4934zaterdag 04 juni 2016 20:49

De gemeente Amersfoort is bezig een ontwikkelingsvisie te formuleren voor Vathorst-Noord, het gedeelte van het Amersfoortse grondgebied ten noorden van de Laak. Op 24 mei 2016 werd in de Amersfoortse raad een collegevoorstel daartoe besproken. In dat voorstel is sprake van de aanleg van wandelpaden, een klompenpad en een volkstuinencomplex ten westen van de Achterhoekerweg.

Dat is bijzonder vreemd als we even kijken naar de recente geschiedenis. In maart 2011 besprak de raad van Nijkerk een voorstel van het college om mee te werken aan de verbreding van de Laak aan de Nijkerkse kant. Het belangrijkste motief voor die verbreding was het mogelijk maken van recreatie vanuit Vathorst op de Laak. Het belang van de Arkemheenpolder, met name voor de vogelstand, maakte echter dat de raad daar niet mee wilde instemmen. In de periode daarna is veel onderhandeld tussen de betrokken partijen en bemiddeld vanuit de provincie om tot een oplossing te komen. Dit heeft geleid tot een nieuw besluit van de raad van Nijkerk in april 2012 waarin, naast reeds gedane toezeggingen, zoals het niet aanleggen van extra bruggen over de Laak, zes voorwaarden werden geformuleerd. Deze betroffen onder meer het niet aanleggen van paden in het gebied Achterhoek. Om de vogelstand te ontzien zou de recreatie langs de randen van het gebied worden geleid en niet er doorheen.

Eén voorwaarde bleek niet uitvoerbaar te zijn, namelijk de aanleg van het fietspad onderaan de dijk in plaats van bovenop de dijk. Daardoor was er nog weer een nieuw raadsbesluit nodig in juni 2012. De verantwoordelijke wethouder van Amersfoort, dhr. Buijtelaar, gaf in de vergadering van de raad van Nijkerk aan de geformuleerde voorwaarden te zullen respecteren.

Voor de Christenunie-SGP Nijkerk is een afspraak een afspraak die staat. Als iets bij nader inzien toch niet kan of wanneer je het anders wilt dan ga je in gesprek. Nijkerk is haar deel van de afspraak nagekomen. Nu is Amersfoort aan zet.

(foto: Arjen Gerritsma, www.graphicsound.nl)