Column Stad Nijkerk juni 2016 - Arkemheense polder

Op de brugwoensdag 08 juni 2016 07:44

De polder Arkemheen is en unieke polder in Nederland, het is één van de oudste polders van Nederland. Doordat er geen ruilverkaveling heeft plaats gevonden heeft de polder zijn unieke landschap heeft behouden. Een polder waar wij als Nijkerkers zuinig op zijn. In 1958 is het plan voor ruilverkaveling na veel emotionele vergaderingen in de Eierhal afgestemd. Het haalde zelfs de landelijke media. Een van de tegenstemmers op dat moment verwoordde zijn gevoelens in een gedicht: “Ik ben bang voor die miljoenenregen, vrienden, ik stem tegen.” Een vooruitziende blik?

In 2012 moest de Laak verbreed worden. Niet alleen in belang van Amersfoort maar ook om Nijkerkerveen droog te kunnen houden was een bredere Laak noodzakelijk. Dit ging niet zonder slag of stoot. De verbreding moest aan de Nijkerkse kant, de Arkemheense polder. Ook toen waren er weer verschillende emotionele vergaderingen, nu niet in de Eierhal maar in de raadszaal. De raad ging toen in meerderheid akkoord, maar wel onder stevige voorwaarden die door de Amersfoortse wethouder in Nijkerk zijn bevestigd.

Ook nu zijn veel Nijkerkers, niet alleen boeren, betrokken bij onze polder die één van de oudste polders in Nederland is. Veel inwoners zijn als vrijwilliger betrokken bij het stoomgemaal en IVN. Zij zijn wekelijks en vaak ook dagelijks bezig met de mooiste polder van Nederland. Een van die vrijwilligers, die ook in 2012 heeft meegeholpen de randvoorwaarde te bepalen, heeft ingesproken in Amersfoort tijdens een vergadering. Hij heeft ook ons wakker geschud en laten weten wat er gaande is.

Het blijkt dat dezelfde wethouder die in 2012 de afspraken gemaakt heeft en bevestigd in de Nijkerkse raadzaal, nu plannen ontwikkeld in het project ‘Over de Laak’. Deze plannen passen niet binnen de afspraken die we in 2012 gemaakt hebben. Klompenpaden in kwetsbare gebieden en de aanleg van volkstuinen zullen de druk op deze polder te groot doen worden. De eerste vergaderingen in Amersfoort zijn al geweest en binnenkort zal er een besluit genomen worden. Als ChristenUnie-SGP hebben wij het college opgeroepen direct het gesprek aan te gaan met Amersfoort. Maar wij zijn ook zelf actief bezig om Amersfoort te wijzen op de gemaakte afspraken. Want Afspraak is Afspraak. Als Nijkerk willen wij ons hieraan houden. Nu Amersfoort nog!

Hans Boer & Hilbrand Rozema