Gezocht: ervaringsdeskundigen Wmo

Mariekewoensdag 14 september 2011 19:49

Maakt u gebruik van een rolstoel? Heeft u hulp bij het huishouden vanuit de Wmo of is uw woning aangepast zodat u in uw huidige huis kunt blijven wonen? De fractie ChristenUnie/SGP is op zoek naar iedereen die binnen Nijkerk te maken heeft met de Wmo. We zijn benieuwd naar uw ervaringen.

De reden dat we deze vragen stellen is dat in oktober de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) wordt geëvalueerd in de raad. De evaluatie is een belangrijke stap om te meten of geld en middelen in Nijkerk goed ingezet worden. En om te zien of de Wmo werkt zoals hij bedoeld is, namelijk ‘mensen helpen om het zelf te doen’. De evaluatie zal de aanzet vormen voor nieuw beleid.

De Wet is sinds 1 januari 2007 van kracht. De Wmo zorgt ervoor dat iedereen zo lang mogelijk kan blijven meedoen aan de samenleving en zelfstandig kan blijven wonen. Dit geldt voor jonge en gezonde mensen, maar ook voor ouderen, voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, voor chronisch zieken en voor mensen met psychische problemen. Vooral mensen met een langdurige beperking hebben vaak hulp nodig. Een rolstoel bijvoorbeeld of iemand die helpt in het huishouden of bij het doen van boodschappen.

Voor de gemeenteraad in het algemeen en de CU/SGP fractie in het bijzonder is de evaluatie een belangrijk agendapunt in de raadskalender van dit jaar. De zorg voor kwetsbare burgers ligt de CU/SGP fractie na aan het hart. Wij willen dat die zorg in Nijkerk goed geregeld is. Onze fractie staat voor christelijke politiek. In de bijbel geeft God veel aanwijzingen over hoe je met kwetsbare mensen om moet gaan. Jezus deed ons voor hoe het kan. Voor onze fractie ligt daar ook het startpunt als we nadenken en praten over de Wmo. Goede zorg voor alles wat zwak en kwetsbaar is, is een roeping voor de gemeente, overheid, maar ook voor ons allemaal. Als medeburgers kunnen we stuk voor stuk het verschil maken in het leven van onze naaste door naar de ander om te zien, hem of haar te zien staan en als het nodig is een helpende hand toe te steken.

De gemeenteraad is benieuwd naar de ervaringen van particulieren met de Wmo. Was de informatie gemakkelijk te vinden? Heeft u de zorg en ondersteuning gekregen waar u behoefte aan had? Is het gelukt om tot een goede oplossing te komen? U kunt uw ervaringen en reacties meegeven aan individuele raads- of commissieleden, of tijdens Het Beraad, het politieke inloopuur van de raadsfracties van 19.00 tot 20.00 uur op de derde donderdag van de maand.  Een mail of brief aan de gemeenteraad kan natuurlijk ook altijd.

Als u zelf geen ervaring met de Wmo heeft maar iemand in uw omgeving kent die zijn/haar ervaringen met ons kan delen, stellen wij het op prijs wanneer u die persoon op onze vraag attendeert.

Want iedere Nijkerker moet zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen, in de buurt waar hij of zij zich prettig voelt. En iedere Nijkerker moet kunnen meedoen in de samenleving: mensen ontmoeten en mee kunnen doen aan activiteiten.

Marieke Doddema-Kodde

Reacties op 'Gezocht: ervaringsdeskundigen Wmo'