Woonpark Hoevelaken

woonpark hoevelakenzaterdag 08 oktober 2016 22:29

Wat is ‘Woonpark Hoevelaken’ en hoe staan wij tegenover dit plan? Woonpark Hoevelaken is een plan voor circa 160 woningen op de huidige kantoorlocatie van BPD aan de Westerdorpstraat in Hoevelaken. Met het vertrek van Bouwfonds zullen de kantoorpanden leeg komen te staan, hiervoor is een alternatief plan ontwikkeld, genaamd ‘Woonpark Hoevelaken’.

Op donderdag 6 oktober werd aan de gemeenteraad gevraagd om een oordeel over dit plan. Het plan bevindt zich in een kwetsbaar natuurgebied. Een belangrijke reden voor onze fractie om kritisch naar het plan te kijken. We begrijpen dat er veel vraag is naar woningen in zo’n mooi gebied. Tegelijkertijd wordt daarmee de pracht van dat mooie gebied ook voor een deel aangetast.

Namens onze fractie heb ik door middel van presentatie laten zien dat het bestaande beleid van de gemeente Nijkerk in dit gebied op diverse punten andere uitgangspunten heeft dan het nu voorliggende plan:

• De Structuurvisie 2030 (vastgesteld in 2011) wil in dit gebied een versterking van de relatie van het landschap in het stedelijk gebied realiseren.
  • Het beleid rond Groene Buffers (vastgesteld in 2009) wil op een deel van deze locatie een groene buffer realiseren omdat ‘de sluipende verstedelijking’ het open gebied tussen Hoevelaken en Amersfoort bedreigt.
  • Het in 2005 vastgestelde bestemmingsplan (en overgenomen in Bestemmingsplan Hoevelaken 2014) voor dit gebied, biedt ruimte aan kantoren (en water) ten behoeve het behoud van werkgelegenheid in Hoevelaken.
  • Het nu voorliggende plan wil op deze locatie circa 160 woningen toestaan.

Goed en betrouwbaar bestuur betekent dat je je eigen beleidsuitgangspunten respecteert of daar heel goed gemotiveerd van afwijkt. Alleen op die wijze kan een gemeente hierover een juridisch houdbaar standpunt innemen. Tijdens de vergadering bleek dit vooralsnog niet voldoende overtuigend het geval te zijn voor de fractie ChristenUnie-SGP. Na enige discussie bleken ook de andere fracties ons daarin te steunen. Op verzoek van onze fractie wordt het plan door het college teruggetrokken.

Uit het vervolg zal moeten blijken of het plan, met een juridisch houdbare motivatie, alsnog kan worden goedgekeurd of dat er aanpassingen aan het plan nodig zijn om het meer in lijn te brengen met bestaande beleid van onze gemeente. Het is voor onze fractie belangrijk dat de in het beleid vastgelegde uitganspunten rond natuur en landschap hun waarde behouden. Anderzijds ziet onze fractie ook dat handhaving van deze locatie als kantoorlocatie niet duurzaam is. Het is de kunst om een voor deze locatie goede oplossing te vinden die haalbaar is, die waarde biedt aan de woonkern Hoevelaken en die de groene landschappelijke kwaliteit op deze plaats verhoogt.

Klik hier voor de presentatie die bij de behandeling in de commissievergadering is gepresenteerd

Wim Oosterwijk

wimoosterwijk@nijkerk.christenunie-sgp.nl