ZORGEN ?

woensdag 10 april 2013 16:09

In het Westen lopen we naast onze schoenen. Dat is onverantwoord geworden. En we moeten er nu voor boeten. Waarschijnlijk met grote gevolgen. (drs. E.P. Wellenstein)

Nederland is een verwend land, we zijn te afhankelijk van de overheid. De zorg moet betaalbaar blijven en de overheid moet snijden in eigen vlees. Dat gebeurd nu niet. ( A. Joustra)

Zo maar twee uitspraken uit de kranten van afgelopen week. Het kon niet op we moesten meer, meer en meer. Gelukkig zien we nu een kanteling dat bezit niet alles is. Van een lineaire economie moeten we terug naar een circulaire economie. Dit is goed voor heel veel vlakken van onze samenleving. We gaan terug naar een kleinere schaal. We gaan weer meer voor ons zelf zorgen, denk aan eigen energievoorzieningen door warmtepompen of zonnecollectoren. Dit gebeurd ook in collectieven waar de buurten gaan samenwerken.  Signalen in de maatschappij die aangeven dat er verandering in de lucht zit.

Ook in Den Haag begint men nu in te zien dat het zo niet verder kan. Den Haag hevelt taken over naar de gemeentes. De zogenoemde decentralisaties. De AWBZ naar de WMO,  Wet werken naar Vermogen en de Jeugdzorg gaan naar de gemeenten. Volgens Den Haag kunnen de gemeenten dit sociale domein veel beter beheren dan een landelijke organisatie. Niet alleen beter maar ook goedkoper. Dus wordt het geld dat wat Den Haag besteed maar met 25% gekort  en daar moeten we het als gemeente maar mee doen.  Ik verwacht dat in de toekomst hier meer en meer op gekort gaat worden om de Rijksbegroting op orde te houden en wij als gemeente mogen die boodschap bij u brengen en uitvoeren.

Deze handschoen moeten we oppakken. Hier ligt een kans voor ons om de zorg weer op maat te maken. Nijkerkse instellingen denken hierover al wel na maar lopen ook nog vast. Dit is iets wat we breed als Nijkerkse samenleving moeten oppakken. De zorg voor onze naaste, jong of oud laat ons toch niet verdeeld?  Zorg op Nijkerkse maat door en voor Nijkerkers wat zou dat mooi zijn als we dat in dit bijzondere jaar van de grond kunnen krijgen.  Gemeente, instellingen, organisaties  en kerken ga in overleg met elkaar en laat deze kans niet voorbijgaan.  Hans Boer Stad Nijkerk column 10 april 2013

Reacties op 'ZORGEN ?'