ChristenUnie-SGP tegen verruiming sluitingstijd horeca Nijkerk

zaterdag 27 april 2013 20:18

De fractie van de ChristenUnie-SGP in Nijkerk kan zich niet vinden in de verruiming van de sluitingstijd voor horecabedrijven. Momenteel geldt een sluitingstijd van 03.00 uur (in de nachten volgend) op vrijdag, zaterdag en bepaalde feestdagen. Eind maart is echter een beleidsregel van kracht geworden met betrekking tot de handhaving van de sluitingstijd. Deze houdt in dat horecagelegenheden tot 03.30 uur de tijd krijgen om bezoekers te laten vertrekken voordat er opgetreden wordt. Hoewel formeel geen sprake is van verruiming van de sluitingstijd is dit praktisch gezien wel het geval.

De ChristenUnie-SGP heeft begrip voor de situatie waarmee eigenaren en uitbaters van horecagelegenheden te maken hebben in het geval van grote evenementen. Het is dan niet eenvoudig om alle bezoekers op een rustige manier op tijd te laten vertrekken. Toch is de fractie van mening dat dit geen reden is om bij de handhaving van het sluitingsuur soepeler op te treden.

In 1994 is de sluitingstijd verruimt van 01.00 naar 03.00 uur. Naar de mening van de ChristenUnie-SGP zou dat de grens moeten blijven. Volgens de fractie wordt de behoefte om de sluitingstijd te verruimen onder ondernemers niet breed gedeeld. Bovendien is de verwachting dat deze ‘oplossing’ op langere termijn niet voor iedere horecaondernemer toereikend zal zijn. Deze verwachting  is gebaseerd op wat de fractie van ondernemers zelf hierover heeft gehoord. Fractievoorzitter Hilbrand Rozema denkt dan ook dat dit niet het einde betekent van de discussie rond de sluitingstijd en verwacht dat in de toekomst verzoeken gedaan zullen worden om nog verdergaande versoepeling of verruiming ervan.

Uit de discussie in de wandelgangen blijkt dat alle andere fracties in de gemeenteraad van Nijkerk inmiddels hebben aangegeven akkoord te gaan met de versoepelde aanpak. Meerdere fracties zouden hier zelfs nog verder in willen gaan. Voor de ChristenUnie-SGP heeft het dan ook weinig zin om hierover in de raadscommissie de discussie aan te gaan. Dat laat onverlet dat zij hier niet achter staat. persbericht april 2013

Reacties op 'ChristenUnie-SGP tegen verruiming sluitingstijd horeca Nijkerk'